Gå til hovedindholdet
For 7.-10. klassetrin

RåbOP! Klimarebel

Er I klar til at udfordre jeres opfattelser om klima og klimaforandringer? I dette spændende undervisningsforløb tager vi udgangspunkt i elevernes egen viden og holdninger fra hverdagen og skolen. Gennem simple øvelser får eleverne drøftet og udfordret dette, og vi introducerer begrebet "factfulness", for at eleverne har et godt grundlag for at forholde sig og vurdere effekten af forskellige klimaindsatser.

Eleverne får også chancen for at spille det lærerige kortspil KlimaCool, hvor de lærer om CO2-udledning fra hverdagsaktiviteter og finder ud af, hvilke adfærdsændringer der virkelig gør en forskel. I Økolariets klimaudstilling "Vi klarede den! Velkommen til år 2100" ser vi på et tænkt scenarie for, hvordan klimakrisen kan håndteres. Her kan eleverne diskuterer, om det er en god løsning, og hvad vi egentlig skal gøre ved klimakrisen nu. 

COLOURBOX1079982

RåbOp! Klimarebel

Består af: 

  • Intro og aktiviteter v. Økolariets underviser

  • Besøg i klimaudstillingen

  • Spisepause

  • Klimaaktivisme - lav en plakat

Varighed: 3 timer

Pris: 1000 kr. 

Book her

RåbOp! Klimarebel - light

Består af: 

  • Intro og aktiviteter v. Økolariets underviser

  • Besøg i klimaudstillingen

Varighed: 1,5 timer

Pris: 500 kr. 

Book her

(For institutioner og skolegrupper fra Vejle Kommune er forløb gratis.)

Uddybende om undervisningen

Forløbet træner elevernes evne til at...

  • diskutere handlemuligheder for udvikling af et bæredygtigt samfund,

  • beskrive løsningsforslag i forhold til klimaændringer og global opvarmning,

  • vurdere interessemodsætninger og løsningsmuligheder ved udnyttelse af naturgrundlaget,

  • kommunikere naturfaglig viden og pointer på en måde, der passer til den udvalgte målgruppe,

- og de sætter deres viden om aktuelle klimaproblematikker, klimateorier og klimamodeller i spil

Med andre ord ligger målene med undervisningen overvejende inden for perspektiverings- og kommunikationskompetence-områderne, hvor eleverne forbinder naturfaglig og faktabaseret viden med de aktuelle samfundsmæssige problemstillinger på klimaområdet.

RåbOP! Klimarebel - light
Varighed: 1,5 timer
Eleverne arbejder med deres eksisterende viden og holdninger om klima og klimaforandringer, som de har med sig fra hverdagen og undervisningen på skolen. Gennem en række enkle øvelser får de mulighed for at diskutere og udfordre deres opfattelser, og vi introducerer begrebet "factfulness" for at give dem et solidt grundlag til at vurdere effekten af forskellige klimaindsatser.

Efterfølgende spiller eleverne kortspillet KlimaCool, som giver indsigt i CO2-udledningen fra hverdagsaktiviteter og skaber grundlag for at vurdere, hvilke adfærdsændringer der kan gavne klimaet mest. I Økolariets klimaudstilling "Vi klarede den! Velkommen til år 2100" ser de et tænkt scenarie for, hvordan klimakrisen kan håndteres. 

Hjemme på skolen kan I efterfølgende tale med hinanden om, hvorvidt det er ”en god” måde, ”den rigtige” måde, rummer gode eller dårlige elementer eller bare er helt forkert eller urealistisk. Hvad tænker eleverne? 

RåbOP! Klimarebel 
Varighed: 3 timer
Dette udvidede undervisningsforløb starter med de samme aktiviteter som light-versionen efterfulgt af en spisepause samt en lille opsamling om udstillingsbesøget. Derefter skal eleverne i grupper designe aktivistiske kampagneplakater. I denne proces forholder eleverne sig til hvorfor, hvordan, hvornår og af hvem der skal laves forandringer, og efter arbejdet med fremstilling af plakaterne, går eleverne fra Økolariet klar til at kræve handling fra de rette personer – som måske både er politikere, andre voksne og dem selv.

Forarbejde og ideer til
undervisning hjemme på skolen

Forud for dette undervisningsbesøg i Økolariet beder vi jer sammen med jeres elever at se udsendelsen "Jorden kalder - Hvilken forskel gør klimaaktivisterne" på DR.dk og drøfte elevernes tanker om den aktuelle klimasituation og aktivisme generelt set.

Der ud over er det en god ide at sikre, at eleverne har den helt grundlæggende forståelse for kulstofkredsløbet, fotosyntese, forbrænding, dannelse af fossile brændstoffer, forskellen på fossile og ikke-fossile energikilder, begrebet CO2-neutralitet samt kendskab til drivhuseffekten og de mest almindelige drivhusgassegasser som CO2, CH4, H2O og N2O nogenlunde på plads. Dette kan I finde ideer og inspiration til på de følgende hjemmesider:

DR.dk_Jorden-kalder_Hvilken-forskel-goer-klimaaktivisterne

Sustainable 2.0, Klimaambassaden/CONCITO

Verdensmål.nu, 7.-9. kl.

Tema om klimaændringer, DR Skole

Forstå drivhuseffekten, Økolariet

Hvor kommer drivhusgasserne fra?, Økolariet

 

Praktisk
Undervisningsforløbet i Økolariet kan stå alene, men vi anbefaler, at det tænkes ind i et længerevarende emneforløb om klimaforandringer, produktion, forbrug, naturgrundlag og menneskers forvaltning af naturen lokalt og globalt eller i et af de fællesfaglige undervisningsforløb fx ”Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget” eller ”Den enkeltes og samfundets udledning af stoffer”.

Vi forventer...
Økolariet forventer, at lærere og undervisere, der ledsager en klasse/gruppe, deltager aktivt under opholdet og tager ansvaret for klassens/gruppens færdsel og adfærd under besøget. 

Afbestillingsgebyr
For at sikre at så mange som muligt kan få glæde af Økolariets undervisningstilbud, opkræver vi et gebyr på 400 kr. ved udeblivelse, ombooking eller afbestilling mindre end 7 dage før et forløb.