Uddybende om undervisningen
Forløbet træner elevernes evne til at...
-
diskutere handlemuligheder for udvikling af et bæredygtigt samfund,
-
beskrive løsningsforslag i forhold til klimaændringer og global opvarmning,
-
vurdere interessemodsætninger og løsningsmuligheder ved udnyttelse af naturgrundlaget,
-
kommunikere naturfaglig viden og pointer på en måde, der passer til den udvalgte målgruppe,
- og de sætter deres viden om aktuelle klimaproblematikker, klimateorier og klimamodeller i spil
Med andre ord ligger målene med undervisningen overvejende inden for perspektiverings- og kommunikationskompetence-områderne, hvor eleverne forbinder naturfaglig og faktabaseret viden med de aktuelle samfundsmæssige problemstillinger på klimaområdet.
RåbOP! Klimarebel - light
Varighed: 1,5 timer
Eleverne arbejder med deres eksisterende viden og holdninger om klima og klimaforandringer, som de har med sig fra hverdagen og undervisningen på skolen. Gennem en række enkle øvelser får de mulighed for at diskutere og udfordre deres opfattelser, og vi introducerer begrebet "factfulness" for at give dem et solidt grundlag til at vurdere effekten af forskellige klimaindsatser.
Efterfølgende spiller eleverne kortspillet KlimaCool, som giver indsigt i CO2-udledningen fra hverdagsaktiviteter og skaber grundlag for at vurdere, hvilke adfærdsændringer der kan gavne klimaet mest. I Økolariets klimaudstilling "Vi klarede den! Velkommen til år 2100" ser de et tænkt scenarie for, hvordan klimakrisen kan håndteres.
Hjemme på skolen kan I efterfølgende tale med hinanden om, hvorvidt det er ”en god” måde, ”den rigtige” måde, rummer gode eller dårlige elementer eller bare er helt forkert eller urealistisk. Hvad tænker eleverne?
RåbOP! Klimarebel
Varighed: 3 timer
Dette udvidede undervisningsforløb starter med de samme aktiviteter som light-versionen efterfulgt af en spisepause samt en lille opsamling om udstillingsbesøget. Derefter skal eleverne i grupper designe aktivistiske kampagneplakater. I denne proces forholder eleverne sig til hvorfor, hvordan, hvornår og af hvem der skal laves forandringer, og efter arbejdet med fremstilling af plakaterne, går eleverne fra Økolariet klar til at kræve handling fra de rette personer – som måske både er politikere, andre voksne og dem selv.